دانلود پایان نامه

آن­ها را دست کم نگیرد. اگر به هر یک از شاگردان با توجه به علایق­شان موضوعی برای تحقیق داده شود تا به بررسی و مطالعه آن بپردازند، کلاس شاداب و سرزنده خواهد بود. برای مثال اگر هریک از دانش­آموزان مدتی وقت داشته باشد تا سر فرصت به تحقیق درباره حیوان مورد علاقه خود بپردازد و آن را از جهت زیستگاه، نوع خوراک، وسیله دفاع، زمان تولیدمثل و موارد دیگر مورد بررسی قرار دهد و موضوع هر نفر هم با دیگری فرق داشته باشد، نتیجه بهتر دارد و ماندگاری آن در ذهن طولانی­تر است. وقتی بچه­ها از چیزی هیجان زده هستند، بهترین وقت صحبت و آموزش به آن­هاست. حتی اگر موضوع تولد یک کودک دیگر در خانواده باشد می­توان در این زمان هیجان مسائل بسیاری از جمله کمک به هم­نوع، محبت به خانواده و نحوه رفتار در تعامل­ها را آموزش داد. تمامی این­ها به همراه بسیاری از مسائل حاشیه­ای و رفتار با دانش­آموزانی از خانواده­ها و شخصیت­های متفاوت، موجب متمایز کردن شغل معلمی با سایر مشاغل است و همین­جاست که ارزش معلم مشخص می­شود (کمالی،1387،ص26).

کارهایی که یک معلم باید در کلاس از آن­ها پرهیز نماید:

1- دوست شدن افراطی با شاگردان وقتی که در کلاس هستید:

رفتار دوستانه لازمه­ی تدریس موفق در کلاس است اما دوستی با شاگردان یک بده بستان پایاپای را می طلبد که این برای یک معلم صورت خوشی نخواهد داشت و شما را در شرایط سختی قرار خواهد داد.

2- توقف درس و درگیر­کردن دانش­آموزان به مسائل کم­اهمیت:

هنگامی که دانش­آموزان روی مسائل کم­اهمیت با هم درگیر می­شوند دیگر جایی برای رقابت سالم باقی نخواهد ماند.

3- تحقیر دانش­آموزان و وادار آنان به کاری که شما از او می­خواهید:

تحقیر تکنیک فوق­العاده وحشتناک و زشتی است که یک معلم می­تواند انجام دهد. ممکن است به قدری ناراحت و عصبانی شوند تا در جستجوی راه­هایی برای تلافی­کردن برآیند و این اعتماد آنان را به شما کم خواهد کرد.

 

4- فریاد زدن در کلاس:

وقتی فریاد می­کشید شما مبارزه را باخته­اید. این بدان معنانیست که شما نباید گاهگاهی صدای خود را بلند کنید. اما معلمان زنی که مکرراً فریاد می­زنند هرگز نخواهند توانست کلاس خود را به خوبی اداره کنند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   انواع پرخاشگری از لحاظ تعداد افراد

5- برخورد متفاوت با شاگردان:

عدالت در کلاس از اهم موضوعات تدریس و کلاس­داریست. سعی کنید در کلاس نسبت به همه­ی دانش­آموزان نظر یکسان و عدالت محور داشته باشید هستید و کودکانی وجود دارند که شما آن­ها را بیش از دیگران دوست دارید اما باید سعی کنید هرگز این حالت در کلاس رخ ندهد. همه­ی دانش­آموزان را یکسان صدا بزنید. مجازات شاگردانی را که دوست دارید کاهش ندهید.

6- وضع قوانینی که اساساً ناعادلانه هستند:

بعضی وقت­ها قوانین خود به خود می­توانند شما را در موقعیت­های بدی قرار دهند، مثلاً، اگر یک معلم قانونی وضع کند که براساس آن پس از زنگ هیچ کاری برای انجام دادن وجود نداشته باشد این قانون می­تواند یک موقعیت مشکلی را ایجاد کند حال اگر یک شاگرد دلیل منطقی داشته باشد چه می­شود؟ از این گونه موقعیت­ها باید به شدت پرهیز کرد.

7- سپردن کنترل خود به دست شاگردان:

هر تصمیمی در کلاس باید به دلایلی توسط شخص شما اتخاذ شود. به­طور مثال شاگردان سعی می­کنند از دست امتحان رها شوند. اما شما نباید بگذارید که چنین اتفاقی بیافتد مگر اینکه دلیل منطقی وجود داشته باشد. اگر شما به همه­ی تقاضاها جواب مثبت دهید و تسلیم شوید به راحتی کنترل کلاس را از دست خواهید داد.

8- غیبت و شکوه از همکاران و معلمان زن دیگر نزد دانش­آموزان

اغلب اتفاق می­افتد که شما مطالبی را از شاگردان می­شنوید درباره­ی معلمان زنی که فکر می­کنید تدریس خوبی ندارند اما شما باید از بحث در این مورد پرهیز کنید و ایده­های خود را به خود معلمان زن یا به مدیر انتقال دهید آنچه که به شاگردانتان می­گویید محرمانه نیست و پخش می­شود.

9- نمره دادن بدون استدلال منطقی:

اطمینان حاصل کنید که قوانین هماهنگی برای نمره­دادن دارید. اجازه ندهید شاگردان پس از پایان کلاس جهت گرفتن نمره کامل شما را به چالش بکشند زیرا این کار انگیزه لازم را برای انجام دادن کاری به موقع از بین می­برد. هنگام نمره دادن به تکالیف از شیوه­های عینی استفاده کنید این کار به شما کمک می­کند که دلایل منطقی برای نمرات دانش­آموزان داشته باشید.

[1] Class management

  • 2
دانلود پایان نامه